Bárhol. Bármikor. Bármiről.

Miért csak felhőben kínáljuk a megoldásainkat?

2012 óta a programjaink nem megvásárolhatóak ügyfeleink számára, hanem egy fajta bérleti konstrukcióban kínáljuk azokat. Ez egy fontos lépés volt a számunkra, amely alapvetően különbözik a korábbi logikától, amelyben az ügyfél megvásárolja a szoftver licencjogát, mi pedig szükség esetén támogatást nyújtunk.

Tény, hogy így a felhasználó nem birtokolja a licencjogokat, de cserébe sokkal többet kap tőlünk. Leginkább a gépjármű-flotta üzemeltetéshez lehtne hasonlítani a dolgot. Dönthet úgy egy cég, hogy saját gépjárműveket vásárol, de onnantól kezdve minden felelősség, minden költség az övé. Szervizeltetés, vizsgáztatás, avulási költségek, gépjárműadó. Ha egy autó kiesik, csereautó biztosítása. Vagy pedig egy erre szakosodott céggel szerződik, akik havidíj fejében átveszik a terheket a válláról. Kiválasztja milyen autókat szeretne, és onnantól kezdve semmire sincsen gondja.

Kicsit leegyszerűsítve, de mi is ezt kínáljuk az ügyfeleink számára. Tény, hogy a szoftver egy megfoghatatlan, immateriális jószág, de ugyanúgy pénzbe kerül a megvásárlása, és attól a pillanattól kezdve avulni kezd. Ha kijön egy újabb, nagyobb tudású verzió, az átállás pénzbe kerül. A megfelelő erejű szerverek és számítógépek biztosítása is pénzbe kerül. Mi ezt a terhet vesszük le a felhasználók válláról.

Működési költségek

Lássuk először a matematikát. Egy átlagos, 2 szék + 1 recepciót + 1 röntgenállomást működtető rendelőt nézzünk példának, számoljuk össze az üzemeltetés első két évének költségeit:

Lokális rendszer Felhő rendszer
{{lokalisduma}} {{lokalispenz}} {{felhopenz}} {{felhoduma}}

Egy mondatban összefoglalva: A felhő rendszer üzemeltetési költsége a 2 év alatt kevesebb, mint amit a lokális rendszer elindításába fektetni kell. Ezek a számok magukért beszélnek. De sokakban félelem van amiatt, hogy a felhő egy megfoghatatlan, távoli dolog, veszélyes is lehet. Az alábbiakban megpróbálunk minden félreértést eloszlatni.


Adatbiztonság

Sokszor halljuk azt, hogy a felhasználók nem bíznak a felhőben, mert nem tudják hol vannak az adataik, nem érzik azt biztonságban. Jobb az, ha ott van az iroda sarkában a szerver, mert akkor van biztonságban. Csakhogy az adat nem egy megfogható dolog. Akkor van biztonságban, ha a tárolási helye biztonságban van.

A mi szervereink adatközpontokban működnek. Ezek 0-24 órában monitorozott, őrzött helységek. Árvíz, földrengés, áramkimaradás ellen védett helyek. Vajon az Ön irodája egy egyszerű beázástól is védve van? Vajon mi történik az adataival, ha valaki fizikailag eltulajdonítja, vagy tönkreteszi a szerverét?

Mint ahogy a pénzünk sem akkor van biztonságban, ha a párnacihába varrjuk, úgy az adataink sem attól vannak biztonságban, ha látjuk a szerverünket. Mi naponta teljes mentést készítünk úgy az adatbázisokról, mint a feltöltött képekről, dokumentumokról. Az adatbázisokról pedig folyamatosan, menet közben készülnek az árnyékmásolatok.

Aki pedig az adatai birtoklása miatt aggódik, azt is meg tudjuk nyugtatni. Az adatai természetesen az övéi. Mint ahogy a pénzünk sem lesz a banké attól, hogy nála van. De a végső érvünk: mi bármikor ingyenesen kiexportáljuk az adatokat ügyfeleink kérésére. Akár egy másik rendszert akar kipróbálni, akár át akar állni, vagy csak magánál akarja tudni az adatokat.


Működési környezet biztonsága

Van aki azzal érvel a felhő mellett, hogy a Windows XP egy elavult operációs rendszer, és mivel nem támogatott többé, ezért sebezhetővé válik. Vagyis az a fogászati rendelő, aki eddig XP-t használt, vagy átáll frissebb Windows verziókra, vagy egyből egy felhő alapú rendszerre.

Mi inkább a megbízhatóság felől közelítjük meg a dolgot. Egy lokális rendszernél a rendszer annyira megbízható, amennyire a leggyengébb láncszeme. Lehet, hogy minden gépen Windows XP fut, de a rendszer el van zárva az internettől, tűzfalak és vírusirtók működnek, szigorú szabályok vannak érvényben. Hiába van Windows 10 a gépeken, ha nincs védelem, mindenki bármit megnyithat, telepíthet, meg fognak fertőzödni. És ha a lokális rendszer fertőzötté válik, idő kérdése, hogy az adatok megsérüljenek, elérhetetlenné váljanak.

Egy felhő-alapú rendszerben viszont nincsenek gyenge láncszemek. Minden állomás különálló egység, nem veszélyezteti a rendszer biztonságát, nincsenek adatok, amik veszélybe kerülhetnek. Ez nem teljesen igaz, mert a röntgen és a CT-felvételek lokális tárolása veszélyforrás, de most szorítkozzunk csakis a felhőre. Ha egy gép megfertőzödik, cseréljük le. Ha az egész hálózat fertőzött, akkor az kellemetlen feladat a rendrakás szempontjából, de a felhő rendszer egy pillanatig sem forgott veszélyben.


Szinergiák kihasználása

Szerintünk a legfontosabb előnye a felhőben való működésnek az, hogy az adatközpontban elhelyezett szervereink egymással egy biztonságos belső hálózaton folyamatos kapcsolatban vannak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a fogászatok egymás adatait láthatnák. Mindenkinek saját, dedikált környezete van, ami mind kívülről, mind belülről tűzfalakkal, szigorú hozzáférési politikával szabályozott "falak" mogött van.

A folyamatos kapcsolat azt teszi lehetővé, hogy mindenki hozzáférjen olyan szolgáltatásokhoz, amik egy lokális rendszerben szinte elérhetetlenek lennének. Bármelyik ügyfelünk használhatja az e-mail küldő szolgáltatásunkat, plusz költség nélkül. SMS szolgáltatást biztosítunk, mind kijövő, mind akár bejövő SMS-eket is tudunk kezelni, feldolgozni. Webes szolgáltatásaink lehetővé teszik az ügyfelek online személyes profiljának biztosítását, de ugyanilyen szinergia az, hogy az online laborlap kitöltő felület és a fogászati program együttműködése feleslegessé teszi a kétszeri munkát mindenki számára.

Úgy gondoljuk, hogy a jövő mindenképpen a webes alkalmazásokban rejlik. A mi felhő-alapú technológiánk azt teszi lehetővé ügyfeleink számára, hogy a régi és új technológiák találkozási pontja láthatlanná váljon. Nem kényszerítjük őket a régi, jól bevált módszerek feladására, de közben biztosítjuk számukra a legfrissebb, legmodernebb megoldások használatát is.